MEDITEREN KUN JE LEREN
Je kunt een kopie van de instructie cd: "Mediteren voor beginners" downloaden of bestellen. De cd stond hoog in de TOP 100 van de best verkochte verzamel cd's bij bol.com.
Stuur een mail naar cd@mediteer.nl en je ontvangt informatie over de kosten en de manier waarop je de cd kunt downloaden of bestellen.








Mediteren                                              

Mediteren brengt in de eerste plaats ontspanning voor de geest en het lichaam. Door te mediteren geef je je over aan de weldadige verlaging van de frequentie (alfa golven) van je hersengolven en haal je de spierspanning uit je lichaam. Dat geeft een heerlijke innerlijke rust en een gevoel van nieuwe kracht en energie. Je krijgt het idee "alles weer aan te kunnen".

Veel artsen wijzen stress en spanning aan als mogelijke oorzaak van depressie, angsten, hoge bloeddruk, overgewicht, hartklachten, slapeloosheid, etc..
Regelmatige perioden van diepe ontspanning door het toepassen van meditatietechnieken kunnen stress verminderen en ons zo minder vatbaar maken voor aan stress gerelateerde ziekten. We kunnen ons door het mediteren beter voelen en ons makkelijker ontspannen. We kunnen makkelijker in slaap komen en kunnen ons beter concentreren door het mediteren. Sommige mensen zeggen dat ze eindelijk "rust in hun hoofd" hebben gekregen door het mediteren en de ontspanning die daarvan het gevolg is.

Voor vele mensen is het niet eenvoudig te ontspannen. Wij zijn gewend geraakt aan stress, pijn en ongemak. Tijdens het mediteren kan men gemakkelijk diep ontspannen, zonder dat men een inspanning hoeft te leveren. Het reduceren van stress als gevolg van mediteren wordt in toenemende mate wetenschappelijk onderbouwd. De bloeddruk daalt, evenals het niveau van stress afhankelijke biochemische stoffen, zoals cortisol, adrenaline etc.
Een ander effect van volledige ontspanning door meditatie is, dat de activiteit van de rechterhersenhelft gestimuleerd wordt, zodat het denken meer intuïtief en creatief wordt. Er ontstaat een evenwicht tussen de linker- en de rechterhelft, waardoor er ruimte ontstaat voor nieuwe impulsen.

Alhoewel er geen negatieve effecten bekend zijn als gevolg van het gebruik van meditatie technieken adviseren we je om bij twijfel een arts te raadplegen alvorens de meditatie oefeningen te gaan doen. Velen hebben leren mediteren en ervaren dagelijks de positieve effecten van meditatie. 

Op de volgende pagina's vind je informatie over Zen meditatie, Transcendente meditatie, Tai Chi & Chi Neng Qigong en informatie over de wijze waarop onderdelen van deze technieken gecombineerd worden tot een effectieve, doeltreffende en vooral gemakkelijk te leren cursus. Voor (bijna) alle vragen over mediteren kun je de antwoorden hier vinden.
Je kunt een kopie van de instructie cd: "Mediteren voor beginners" downloaden of bestellen. Deze cd stond hoog in de Top 100 van de best verkochte verzamel cd's bij bol.com en heeft zeer goede recenties ontvangen.


Interessante publicaties over mediteren vind je door op deze link hier te klikken.
Op de cd staan de volgende tracks:

1.   Inleiding bij de Meditatievormen   
2.   Voorbereiding van de Meditatie   
3.   Adem Meditatie   
4.   Muziek Meditatie   
5.   Mantra Meditatie   
6.   Visualisatie Meditatie   
7.   Meditatie Muziek   


Mediteren: de kunst van het niet doen.

"Wanneer ik ga mediteren laat mijn innerlijke ervaring zich het beste beschrijven door wat ik niet doe: ik richt mijn geest niet en ik beschouw niet een of andere gedachte. Ik ben niet in een spirituele of ingekeerde stemming. Ik ben niet bezig mijn in- en uitademingen te tellen, te regelen of onder controle te houden. Ik span mij niet in om bepaalde gedachten te laten komen of gaan. Er is niet een gevoel dat ik probeer op te roepen of juist te vermijden. Ik besteed geen bijzondere aandacht aan mijn lichaam en probeer niet enig deel ervan te ontspannen. Wanneer ik merk dat ik in slaap val verzet ik mij daar niet tegen.

Maar wat doe ik dan wel? Het beste antwoord op die vraag is dat ik alleen maar bezig ben met niet doen. Ik ben bezig om de normale activiteit van mijn geest tot zwijgen te brengen, maar dan zonder dwang.  "Niet doen" zou de indruk kunnen wekken van "niets doen".  Maar er is een subtiel verschil. De denkende, voelende geest is voortdurend in beweging. Als hij de gedachte heeft: "rem af, wees stil", is ook dat beweging en zal de geest niet tot stilstand komen. Geen enkele gedachte kan de geest tot stilstand brengen. "
Uit: "Leven zonder grenzen" van Deepak Chopra.

Presentatie: Léonie Sazias en Henk Mouwe.
Beluister de uitzending over mediteren op
Radio 5 in het programma "WekkerWakker"
van omroep MAX
Klik hiervoor op onderstaande afbeelding
Heb je interesse in de cd stuur dan een mail met je verzoek naar info@mediteer.nl voor een kopie van de cd (12,50 euro incl. verzendkosten) of een downloadbestand van de cd (5 euro).
Check deze code met je smartphone.
(www.mediteer.nl)
Laatst gewijzigd : juni 2018